مجله پزشکی

بهترین تغذیه در دوران بارداری چیست؟

 تغذیه در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری یکی از مهمترین عوامل رشد کودک می باشد .دوران بارداری یکی از حساس‌ترین در عین حال زیباترین دورانی است که بیش از نیمی از بانوان آن را تجربه می‌کنند. همه بانوانی که باردار هستند، یا این دوران طلایی را سپری کردند، شرایط یکسانی ندارند. اما یک نقطه اشتراک در بین تمامی مادران بارداری که در حالت عادی قرار دارند، به طوریکه هیچ گونه سابقه بیماری نداشته و در شرایط نرمال بدنی هستند، وجود دارد. نوع و نحوه تغذیه در دوران بارداری مسئله بسیار مهمی است که توجه ویژه‌ای باید به آن کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه تغذیه صحیح در دوران بارداری را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

چرا تغذیه در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است؟

از زمانی که بانوان باردار می‌شوند تا لحظه زایمان هر آنچه که می‌نوشند یا می‌خورند، به عنوان منبع تغذیه کودک محسوب می‌شود. درنتیجه برنامه غذایی مادران باردار باید به گونه‌ای باشد که تمامی ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز جنین و مادر را جذب کند.

 

۵ گروه غذایی مفید برای خانم‌ها چیست؟

  • غلات، حبوبات و نان.
  • سبزیجات
  • میوه‌ها.
  • گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ.
  • شیر، ماست و پنیر.

در حقیقت پنج گروه مواد غذایی بالا را می توان به عنوان کربوهیدارت‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها و مواد معدنی دسته بندی کرد. این پنج گروه هدف اصلی نیستند، بلکه خوردن انواع مختلفی از غذاهای سالم، هدف اصلی برنامه غذایی برای مادران باردار است. پس باید رژیم غذایی خود را با مواد مغذی و پر انرژی متعادل کنید.

تذکر: اگر هر یک از موارد بالا را از لیست برنامه غذایی خود حذف کنید، میزان کارایی بدن افت پیدا کرده و در روند بارداری و سلامت مادر و جنین تاثیر مستقیم دارد.

 

خانم‌های باردار برای افزایش انرژی چه چیزی باید بخورند؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است بیش از نیمی از بانوان باردار به آن گرفتار شوند، بی حالی و نداشتن انرژی است. توجه داشته باشید که شما با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع میتوانید ۹ ماه بارداری پر انرژی داشته باشید.

اما در مقابل، اگر نتوانید انرژی کافی دریافت کنید آنگاه، پروتئین بجای آنکه در جهت رشد و تکامل مصرف شود؛ به عنوان یک منبع انرژی غنی در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. نان و غلات و حبوبات دارای مقادیر زیادی کربوهیدارت هستند که به عنوان منبع اولیه انرژی از آن استفاده می‌شود. همچنین حبوبات علاوه بر انرژی بالا دارای منبع غنی از پروتئین است که بافت‌های بدن مادر و کودک را می‌سازد.

 

یک باور غلط در همه مادران باردار!

چون من باردار هستم پس باید به اندازه دو نفر غذا بخورم!. این یک باور غلط است. در طی ۹ ماه بارداری جنین به اندازه نیاز روزانه خود از خون شما تغذیه می‌کند؛ چه غذا کم بخورید چه زیاد. در دوران بارداری زیاد غذا خوردن مهم نیست، مهم داشتن رژیم غذایی سالم و به اندازه خوردن است.

پس در طی این ۹ ماه بخاطر ترس از چاق شدن و بدهیکل شدن بدن‌تان رژیم غذایی نگیرید و بخاطر تعصبات مذهبی روزه نگیرید؛ رژیم و روزه دو عامل مضرر برای مادران باردار است.

 

برای از بین بردن یبوست در بارداری چیکار کنیم؟

از جمله مشکلات مشترک در بین همه بانوان باردار، یبوست است. سبزیجات به دلیل آنکه منبع غنی از ویتامین‌های A، C ، مواد معدنی و فیبر است، می‌توانند بهترین راه حل برای مشکل یبوست باشد. در نظر داشته باشید که دوران بارداری نیاز به ویتامین C هفتاد درصد افزایش پیدا کرده و نیز موجب جذب بهتر آهن در بدن می‌شود، برای دریافت آن بهتر است کلم، حبوبات، سیب زمینی ، اسفناج، دانه های سبز و گوجه فرنگی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

ویتامین C جزو آن دسته از ویتامین‌هایی است که بدن هیچ ذخیره‌ای از آن نداشته و تنها از راه مواد غذایی آن را دریافت می‌کند. پس نباید مصرف آن قطع شود.

نکته: در مصرف سبزیجات توجه داشته باشید که حتما باید سبزیجات با رنگ سبز تیره و زرد تیره مانند هویج یا زردک، سیب زمینی، فلفل سبز، کلم بروکلی به شدت مصرف شود، چرا که علاوه بر داشتن ویتامین C، سرشار از ویتامینA هستند که برای رشد و سلامتی سلول های بدن مادر و جنین لازم است.

 

هیچ گاه نباید مصرف میوه‌ها را قطع کرد!

سومین گروه از لیستی که در بالا به آن اشاره کردیم؛ میوه‌ها هستند. بدون شک بهترین تغذیه در دوران بارداری مصرف زیاد میوه‌هاست. خوردن هیچ میوه‌ای برای بانوان باردار ممنوعیت ندارد، بلکه  پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو و انگور منشاء بسیار خوبی برای ویتامینC  است، که چندین مرتبه در طول روز میتوانید آن‌ها را مصرف کنید.

 

 تغذیه در دوران بارداری

 

حجم زیادی از پروتئین بدن از مصرف گوشت تامین می‌شود!

گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ منبع غنی از پروتئین‌ها هستند که درصد بالایی از پروتئین بدن از این گروه از مواد غذایی تامین می‌شود و به عنوان غذای اصلی مادر و کودک شناخته شده است. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ویتامین B12 ویتامینی است که فقط دراین گروه وجود دارد. پس مصرف گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ را جدی بگیرید.

 

محصولات لبنی را هیچ گاه حذف نکنید!

محصولات لبنی مثل شیر و ماست سرشار از کلسیم و پروتئین هستند که با مصرف آن میتوان بخش بزرگی از احتیاجات مواد غذایی خود را تامین کرد. چرا که کلسیم ماده اصلی سازنده استخوان و دندان‌هاست. جالب است بدانید که در طی این ۹ ماه ۳۰ گرم کلسیم در بدن مادر تجمع میشود که همه این ۳۰ گرم در اواخر بارداری در بدن جنین ذخیره میشود. به همین دلیل است که اگر مادران به مقدار کافی کلسیم دریافت نکنند آنگاه جنین برای ساخت استخوان‌های خود مجبور است از کلسیم بدن مادر که در استخوان های وی ذخیره شده، تغذیه کند. اگر جنین به هر دلیلی مجبور شود از کلسیم مادر تغذیه کند، انگاه در آینده مادر دچار استئوپروز یا پوکی استخوان میشود.

در این مقاله تنها به بخش عمده‌ای از تعذیه در دوران بارداری پرداختیم ولی در ادامه قصد داریم رژیم غذایی ماهانه در دوران بارداری را برایتان شرح دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *